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Calprotectin (MRP8/14)


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Calprotectin (MRP8/14)

Informationen
EDV-KürzelCALPS
KategorieSonstige Analyte
MessmethodeTurbidimetrie
Ansatzzeittäglich
Literaturquelle1. Sudowe S 2017. Calprotectin (S100A8/A9) Biomarker für Entzündung, Fachinformation 01117, Ganzimmun Diagnostics AG.

2. Gressner, A.M. & Arndt, T., 2007. Lexikon der Medizinischen Laboratoriumsdiagnostik: Band 1, Klinische Chemie, Berlin; Heidelberg: Springer.

3. Frosch M, et al. 2000. Myeloid-related proteins 8 and 14 are specifically secreted during interaction of phagocytes and activated endothelium and are useful markers for monitoring disease activity in pauciarticular-onset juvenile rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum. 43(3): 628-37.

4. Andrés Cerezo L, et al. 2011. Decreases in serum levels of S100A8/9 (calprotectin) correlate with improvements in total swollen joint count in patients with recent-onset rheumatoid arthritis. Arthritis Res Ther. 13(4): R122.

5. Holzinger D, et al. 2012. The Toll-like receptor 4 agonist MRP8/14 protein complex is a sensitive indicator for disease activity and predicts relapses in systemic-onset juvenile idiopathic arthritis. Ann Rheum Dis. 71(6): 974-80.

6. Garcia-Arias M, et al. 2013. Calprotectin in rheumatoid arthritis. Association with disease activity in a cross-sectional and a longitudinal cohort. Mol Diagn Ther. 17(1): 49-56. 22 Fachinformation 0117

7. Nordal HH, et al. 2016. Calprotectin (S100A8/A9) and S100 A12 are associated with measures of disease activity in a longitudinal study of patients with rheumatoid arthritis treated with infliximab. Scand J Rheumatol. 45(4): 274-81.

8. Hurnakova J, et al. 2015. Serum calprotectin (S100A8/9): an independent predictor of ultrasound synovitis in patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Res Ther. 17: 252.

9. Hammer HB, et al. 2011. The soluble biomarker calprotectin (a S100 protein) is associated to ultrasonographic synovitis scores and is sensitive to change in patients with rheumatoid arthritis treated with adalimumab. Arthritis Res Ther. 13(5): R178.

10. Guo Q, et al. 2016. Serum calprotectin – a promising diagnostic marker for adult-onset Still’s disease. Clin Rheumatol. 35(1): 73-9.

11. Hansson C, et al. 2014. S-calprotectin (S100A8/S100A9): a potential marker of inflammation in patients with psoriatic arthritis. J Immunol Res. 2014: ID696415.

12. Turina MC, et al. 2014. Calprotectin (S100A8/9) as serum biomarker for clinical response in proof-of-concept trials in axial and peripheral spondyloarthritis. Arthritis Res Ther. 16(4): 413.

13. Pepper RJ, et al. 2013. Leukocyte and serum S100A8/S100A9 expression reflects disease activity in ANCA-associated vasculitis and glomerulonephritis. Kidney Int. 83(6): 1150-8
BemerkungCalprotectin wird vorwiegend von neutrophilen Granulozyten und Monozyten/Makrophagen freigesetzt und spielt als Mediator entzündlicher Prozesse eine Rolle. Darüber hinaus wirkt Calprotectin antimikrobiell und antiproliferativ.
Erhöhte Serumkonzentrationen finden sich bei:- Rheumatoider Arthritis- Juveniler idiopatihischer Arthritis- Morbus Still- Psoriasis-Arthritis- Spondylarthritis, z. B. ankylosierende Spondylitis (Morbus Bechterew)- Systemischer Lupus erythematodes- Sjögren Syndrom- ANCA-assoziierte Vaskulitis und Glomerulopnephritis
Calprotectin im Serum erlaubt außerdem eine Verlaufs- und Therapiekontrolle bei Rheumatoider Arthritis und Juveniler Idiopathischer Arthritis.
Probe
Material
I. Serum: 1 mLStabilität bei –20 °C: 1 Monat
Stabilität bei 2 – 8 °C: 16 Tage
Stabilität bei 20 – 25 °C: 15 Tage
Calprotectin (S100A8/A9) wird in großen Mengen von verschiedenen Leukozyten exprimiert und gespeichert. Um unspezifische Freisetzung des Biomarkers durch die in der Probe vorhandenen Leukozyten zu vermeiden, sollte die Probe zentrifugiert und das Serum innerhalb von 6 h nach Abnahme in ein Neutralröhrchen ohne Zusatzstoffe überführt werden.
Referenzbereich / Interpretation
Männer
Alter abAlter bisReferenzwerteEinheit
0 ...
< 1,10

Der angegebene Referenzbereich gilt für Serum aus Gelmonovette.
Referenzbereich für Serum ohne Zusatz: < 1,77


mg/L
Frauen
Alter abAlter bisReferenzwerteEinheit
0 ...
< 1,10

Der angegebene Referenzbereich gilt für Serum aus Gelmonovette.
Referenzbereich für Serum ohne Zusatz: < 1,77


mg/L
Krankheit
Spondylarthritis, z. B. ankylosierende Spondylitis (Morbus Bechterew)Rheumatoide ArthritisLupus erythematodes, systemischerPsoriasis-ArthritisMorbus StillSjögren-SyndromGlomerulonephritis, ANCA-assoziiertVaskulitis, ANCA-assoziiertArthritis, juvenile idiopathische
Informationen
EDV-Kürzel:
CALPS
Kategorie:
Sonstige Analyte
Messmethode:
Turbidimetrie
Ansatzzeit:
täglich
Bemerkung:
Calprotectin wird vorwiegend von neutrophilen Granulozyten und Monozyten/Makrophagen freigesetzt und spielt als Mediator entzündlicher Prozesse eine Rolle. Darüber hinaus wirkt Calprotectin antimikrobiell und antiproliferativ.
Erhöhte Serumkonzentrationen finden sich bei:- Rheumatoider Arthritis- Juveniler idiopatihischer Arthritis- Morbus Still- Psoriasis-Arthritis- Spondylarthritis, z. B. ankylosierende Spondylitis (Morbus Bechterew)- Systemischer Lupus erythematodes- Sjögren Syndrom- ANCA-assoziierte Vaskulitis und Glomerulopnephritis
Calprotectin im Serum erlaubt außerdem eine Verlaufs- und Therapiekontrolle bei Rheumatoider Arthritis und Juveniler Idiopathischer Arthritis.
Literaturquelle:
1. Sudowe S 2017. Calprotectin (S100A8/A9) Biomarker für Entzündung, Fachinformation 01117, Ganzimmun Diagnostics AG.

2. Gressner, A.M. & Arndt, T., 2007. Lexikon der Medizinischen Laboratoriumsdiagnostik: Band 1, Klinische Chemie, Berlin; Heidelberg: Springer.

3. Frosch M, et al. 2000. Myeloid-related proteins 8 and 14 are specifically secreted during interaction of phagocytes and activated endothelium and are useful markers for monitoring disease activity in pauciarticular-onset juvenile rheumatoid arthritis. Arthritis Rheum. 43(3): 628-37.

4. Andrés Cerezo L, et al. 2011. Decreases in serum levels of S100A8/9 (calprotectin) correlate with improvements in total swollen joint count in patients with recent-onset rheumatoid arthritis. Arthritis Res Ther. 13(4): R122.

5. Holzinger D, et al. 2012. The Toll-like receptor 4 agonist MRP8/14 protein complex is a sensitive indicator for disease activity and predicts relapses in systemic-onset juvenile idiopathic arthritis. Ann Rheum Dis. 71(6): 974-80.

6. Garcia-Arias M, et al. 2013. Calprotectin in rheumatoid arthritis. Association with disease activity in a cross-sectional and a longitudinal cohort. Mol Diagn Ther. 17(1): 49-56. 22 Fachinformation 0117

7. Nordal HH, et al. 2016. Calprotectin (S100A8/A9) and S100 A12 are associated with measures of disease activity in a longitudinal study of patients with rheumatoid arthritis treated with infliximab. Scand J Rheumatol. 45(4): 274-81.

8. Hurnakova J, et al. 2015. Serum calprotectin (S100A8/9): an independent predictor of ultrasound synovitis in patients with rheumatoid arthritis. Arthritis Res Ther. 17: 252.

9. Hammer HB, et al. 2011. The soluble biomarker calprotectin (a S100 protein) is associated to ultrasonographic synovitis scores and is sensitive to change in patients with rheumatoid arthritis treated with adalimumab. Arthritis Res Ther. 13(5): R178.

10. Guo Q, et al. 2016. Serum calprotectin – a promising diagnostic marker for adult-onset Still’s disease. Clin Rheumatol. 35(1): 73-9.

11. Hansson C, et al. 2014. S-calprotectin (S100A8/S100A9): a potential marker of inflammation in patients with psoriatic arthritis. J Immunol Res. 2014: ID696415.

12. Turina MC, et al. 2014. Calprotectin (S100A8/9) as serum biomarker for clinical response in proof-of-concept trials in axial and peripheral spondyloarthritis. Arthritis Res Ther. 16(4): 413.

13. Pepper RJ, et al. 2013. Leukocyte and serum S100A8/S100A9 expression reflects disease activity in ANCA-associated vasculitis and glomerulonephritis. Kidney Int. 83(6): 1150-8


Probe
Material:
I. Serum: 1 mLStabilität bei –20 °C: 1 Monat
Stabilität bei 2 – 8 °C: 16 Tage
Stabilität bei 20 – 25 °C: 15 Tage
Calprotectin (S100A8/A9) wird in großen Mengen von verschiedenen Leukozyten exprimiert und gespeichert. Um unspezifische Freisetzung des Biomarkers durch die in der Probe vorhandenen Leukozyten zu vermeiden, sollte die Probe zentrifugiert und das Serum innerhalb von 6 h nach Abnahme in ein Neutralröhrchen ohne Zusatzstoffe überführt werden.

Referenzbereich/Interpretation

Männer
Alter abAlter bisReferenzwerteEinheit
0 ...
< 1,10

Der angegebene Referenzbereich gilt für Serum aus Gelmonovette.
Referenzbereich für Serum ohne Zusatz: < 1,77


mg/L
Frauen
Alter abAlter bisReferenzwerteEinheit
0 ...
< 1,10

Der angegebene Referenzbereich gilt für Serum aus Gelmonovette.
Referenzbereich für Serum ohne Zusatz: < 1,77


mg/L

Symptom/Krankheit

Spondylarthritis, z. B. ankylosierende Spondylitis (Morbus Bechterew)Rheumatoide ArthritisLupus erythematodes, systemischerPsoriasis-ArthritisMorbus StillSjögren-SyndromGlomerulonephritis, ANCA-assoziiertVaskulitis, ANCA-assoziiertArthritis, juvenile idiopathische







Einheiten-Umrechner

Faktoren konventionell    SI       - SI    konventionell       -

konventionell



SI




konventionell
Rechnerwert Einheit
-1
SI
Rechnerwert Einheit
-1